dinsdag 21 oktober 2014

KCW dag 1: de Dick Bruna-jurk

Als kind was ik al grote fan van de boeken van Dick Bruna. Niet alleen van Nijntje, maar ook van boekjes als "De matroos", "Snuffie en de brand" en "Betje Big". Dat mijn papa de rijmpjes zo levendig kon opzeggen, zal er ook wel iets mee te maken hebben.

Het liefde-voor-Dick-Bruna-gen heeft Wout blijkbaar niet meegekregen, maar Fien wel. Ook al kan ze de bladzijden nog niet zo makkelijk omdraaien, ze neemt steevast de Dick Bruna-boekjes uit de kast als we haar vragen of we samen een boekje gaan lezen. Ik vermoed dat ze die boekjes kiest omwille van de duidelijke, eenvoudige prenten. Die tekenstijl van Dick Bruna (pas recent officieel op pensioen), is één van de redenen waarom ik ook nog steeds met een glimlach naar zijn boeken kijk.

Als je kijkt naar de kleren van de Dick Bruna-personages, dan zie je vaak heel eenvoudige A-lijn jurkjes, zonder franjes. Het leek me leuk -in het kader van het kinderboekenthema van KCW- om een eigen interpretatie te maken van het Dick Bruna jurkje.



Ik koos voor een tricot jurkje, omdat dat gewoon handig is voor kleine peuters. Als patroon gebruikte ik de Toffee in maat 80 uit Ottobre 6/13 (want sinds ze er in past, is deze hier een groot succes). Aangezien het patroon zo eenvoudig is, koos ik voor een stofje met toch een beetje "diepte" in: bloemetjes op een oranje achtergrond.



En zo is mijn eerste stuk van de herfsteditie van Kids Clothes Week klaar. Na enkele weken waarin geen tijd was voor de naaimachine thuis, ben ik blij dat de KCW mij weer die stamp onder mijn kont geeft. Want eens achter mijn machine, merk ik pas hoe graag ik eigenlijk kinderkleren maak...

11 opmerkingen:

  1. heel leuk jurkje, eenvoudig van vorm en meer moet dat soms niet zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love your Nijntje dress - prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schattig, hier werd ook altijd naar de Dick Bruna boekjes gegrepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuk jurkje! Ook ik heb een Nijntje-jurk op mijn todo-lijstje staan maar vermits ik de perfecte stof nog niet gevonden heb zal het waarschijnlijk de KCW niet halen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en zo slaag je er ook in om fien geen roze te laten dragen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk gemaakt en ook ik las/keek vroeger graag in de boekjes van Nijntje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is ie leuk!! Ik denk Nijntje ook wel zo'n jurk wil!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi! Ik hoop deze avond ook mijn eerste stuk voor KCW af te hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi! Wat een stofje!

    BeantwoordenVerwijderen