vrijdag 11 december 2009

speelgoed voor Joske

Joske is de baby die op dit moment in mijn buik zit. Nog 6 weken, dus we zijn de dagen aan het aftellen. Joske is de werknaam, aangezien we niet weten of het een jongen of een meisje wordt, en “Joske” gaat voor de beide geslachten.

Dit is het eerste stukje speelgoed dat ik maakte/haakte voor Jos: een dodecahedron, een 12-hoek dus. Applaus en een kus van mij voor wie een meer baby-vriendelijke naam kan vinden voor dit ding-dat-rolt-maar-toch-geen-bal-is. Binnenin zit een belletje, dus eigenlijk is het ook een beetje een rammelaar. Het is supermakkelijk om te maken; gewoon 12 “nopjes” haken en die dan aan elkaar zetten.
Ik vond het idee en de werkbeschrijving op deze site.


Mijn tweede speelgoed-project was een speeldeken. Van een vriendin uit de naailes wiens kinderen het baby-stadium voorbij zijn, kreeg ik Knippie-baby’s van 10 jaar geleden. Superleuk en mega-inspirerend (terug van voor de tijd dat ik de weblogs ontdekte). Ik maakte in mijn hoofd een mengeling van een patchwork-dekentje, een speeltapijt met boerderij uit deze boekjes en de speeldekentjes die in de kinderwinkels te vinden zijn. En dit is het resultaat: een dekentje met overschotlapjes in alle kleuren van de regenboog en met deurjes / vakjes waar speeltjes in verborgen zitten. Bovendien zit er een rits in, zodat er een Ikea-dekbedje in past (lekker zacht), en waardoor het volledig wasbaar is (kwestie van het speeksel- en melkproof te maken).


4 opmerkingen: